Pages

Monday, March 28, 2011

Tip / Panduan Membuka Kedai Runcit

Tip-tip ini diberikan oleh Y Bhg Dato' Ameer Ali Mydin, Pengarah Urusan Mydin Mohamed & Sons Sdn Bhd yang memiliki rantaian Emporium persendirian borong Mydin yang terbesar di Malaysia.


Sebelum membuat keputusan untuk mengusahakan perniagaan runcit, pastikan;


Anda belajar selok-belok perniagaan ini dari mereka menjalankan perniagaan yang sama.

Anda belajar tentang asas-asas perniagaan bagi membolehkan anda mendapat pengetahuan secukupnya dalam setiap sudut perniagaan ini.

Anda perlu belajar daripada pengalaman orang lain dari terus kekal dengan idea sendiri kerana mungkin idea tersebut tidak semestinya praktikal.

Seseorang usahawan itu mesti 'hands-on' dalam mengusahakan perniagaan.

Jangan terlebih atau terkurang dalam membayar gaji kakitangan anda.Bayarlah gaji mereka mengikut kadar yang berpatutan.

Apabila anda membuat keputusan untuk terlibat dalam perniagaan, lakukan dengan betul dan berdisplin serta penuh komitmen.Usahalah perniagaan anda dengan sepenuh hati.

Beri sepenuh tumpuan dalam perniagaan. Jangan mempelbagaikan perniagaan ke bidang lain menggunakan wang dari perniagaan yang sedia ada. Elakkan dari perkara penting ini.

Dalam perniagaan, jangan bersikap terlalu baik hati. Dalam kehidupan, anda tidak boleh terlalu baik dengan orang lain.

Anda perlu prihatin terhadap kos.Jangan membelanjakan wang hasil kerja keras anda ke atas perkara-perkara yang tidak berfaeadah.

Jangan campur-aduk perbelanjaan perniagaan dengan perbelanjaan peribadi.


Anda perlu menunjukkan kepada kakitangan anda yang anda faham dan tahu serba serbi tentang perniagaan anda. Ini menjadikan mereka tidak berani berbohong atau menipu anda.

Usahalah perniagaan yang membezakan anda dari orang lain yang terlibat dalam perniagaan yang sama. Jadikan perniagaan anda sesuatu yang istimewa dan unik untuk berbeza anda dari orang lain.

Jangan jalankan perniagaan dalam premis milik anda yang boleh di sewa dengan kadar yang tinggi. Sebaliknya carilah premis yang lebih murah yang bersesuaian dengan dengan bajet anda.

Apabila menyewa , rancang dan buatlah bajet yang betul bagi memastikan kadar sewa premis mengikut bajet anda. Jangan menyewa di tempat yang mahal walaupun ianya merupakan tempat yang stragetik.

Sebelum mencari lokasi perniagaan anda, buatlah perancangan, sediakan bajet dan aliran wang tunai, dapatkan pengesahan-pengesahan yang perlu (seperti pinjaman bank, lesen-lesen), sebutharga dan lain-lain perkara terlebih dahulu. Lokasi yang baik tidak akan menunggu anda.

Rancanglah perkara-perkara diluar jangkaan anda.Mengikut hukum Murphy, banyak perkara boleh berlaku secara tidak dijangka, hanya anda cuma perlu bersedia untuk menghadapinya.

Ambil insuran untuk melindungi stok, mesin pembayar (cash register), tunai runcit, komputer, sistem amaran dan apa-apa yang perlu diinsurankan.

Sentiasa berwaspada dengan risiko perniagaan seperti cap dagangan, bomba, bandaraya dan isu-isu pasar malam.

Tiada salahnya jika anda menjalankan perniagaan bersebelahan dengan pesaing anda sekiranya anda tahu kekuatan diri anda dan kelemahan pesaing anda.

Dalam perniagaan, berhati-hati dengan nisbah keumpilan. Nisbah keumpilan penting kerana pinjaman mempunyai kadar bunga. Jangan gunakan aliran tunai dari pinjaman bank.Simpanlah untuk kegunaan masa hadapan.

Anda perlu berhati-hati dan bertanggungjawab terhadap diri anda.

Amalkan etika perniagaan yang baik.Ia akan menjadi contoh kepada orang lain dan ia akan mempermudahkan kawalan dan pemantauan ke atas perniagaan anda- cikgu hahmie

Friday, March 25, 2011

Resepi Biskut Jakarta



Bahan2:


25o gm butter - sy selalu guna jenama Devondale tapi hari tu takde stok jadi sy guna jenama SCS pun OK jugak. Kalau takde jenama Churn tu pun sedap.


3/4 cwn gula castor
1 -2 sudu lemak sayur - sy letak 1 1/2 je, itu pun dah cukup rangup dah
1 cawan tepung ubi
tepung gandum secukupnya - sy guna low protein flour (khas untuk biskut)

Bahan2 inti :


Kelapa kering - sy guna jenama King ( guna 100 gm je, kalau nak lebih kelapa lebihkan sedikit pun takpe)


2 sudu tepung gandum


1/2 cwn gula castor


1 biji putih telur


Bahan hiasan:


Ceri merah atau hijau - ikut suka

Cara2:


Pukul seketika butter dan gula. Pukul sekadar ia sebati je.


Masukkan lemak sayur dan gaul rata.


Masukkan tepung ubi berselang seli ngan tepung gandum.


Uli doh hingga tiada tepung yg melekat di mangkuk.


Rehatkan doh seketika.


Canaikan doh dan terap menggunakan acuan seperti diatas dan masukkan kedalam paper cup (seperti gambar dibawah).

7. Untuk inti tadi - pukul putih telur dan gula hingga kembang. Masukkan tepung gandum diikuti dengan kelapa. Gaul rata. Masukkan ke dalam adunan yg telah dibentuk tadi seperti gambar di atas.


8. Bakar pada suhu 150 - 160 c menggunakan api atas & bwh pada 5 minit pertama dan seterusnya api bawah sahaja. Ini untuk mengelakkan kelapa tadi cepat hangus-dari aidahomeer

Thursday, March 24, 2011

Resepi Biskut Tulip

TULIP


40 gm gula ising
100 gm butter@marjerin
+- 150 gm tepung gandum-yang ni kena agak2 la
1/2 biji kuning telur
10 gm tepung jagung
15 gm susu tepung
esen vanila

Cara2:
 masukkan marjerin @ butter,gula ising, kuning telur, e.vanila. kacau sebati then masuk tepung jagung,susu tepung dan tepung gandum(letak sikit2) then gaul kasi sebati lagi..adunan nya akan menjadi lembut (seperti adunan almond london) .pastu boleh lah terap dengan acuan tulip.

untuk inti tulip: gentel memanjang seperti yang ditunjukkan dalam gambar. letak inti pada doh tulip then lipat kiri dan kanannya. untuk daun, letakkan sedikit pewarna hijau pada doh then bentukkan seperti daun then lekatkan pada tulip (just tiru mcm dalam gambar tu).

hiasan..sapukan kuning telur diatas bunga tulip, taburkan croquont corn dan hundred thousand.

bakar 15-20 minit.sekian..selamat mencuba ye!! resepi & gambar dari Ann

Panduan tentang telur dan tepung

1. Jika Telur Yang Anda Gunakan Telah Disimpan Dalam Peti Sejuk, Sebaiknya Anda Kena Pisahkan Putih Dan Kuning Telur Dan Kemudian Biarkan Ia Pada Suhu Bilik Selama 20 Minit. Putih Telur Yang Dipukul Nanti Akan Kembang Tiga Kali Ganda.

2. Jangan Gunakan Bekas Plastic Sewaktu Memukul Putih Telur Kerana Plastic Akan Menyerap Lemak Dan Putih Telur Tidak Kembang. Jika Anda Ingin Memukul Putih Telur Dengan Gula, Kalau Boleh Bubuhkan Gula Sedikit Demi Sedikit.

3. Jika Putih Telur Sudah Kembang Dan Adunannya Tidak Jatuh Daripada Pemukul Jika Diangkat Sebaiknya Berhenti Memukul, Kalau Diteruskan Memukul Putih Telur Akan Menjadi Cecair.

4. Selain Daripada Itu, Jikalau Putih Telur Terlebih Pukul, Ia Tidak Akan Sebati Dengan Bahan-Bahan Lain Jika Dicampurkan Dalam Satu Bekas. Contohnya, Mentega Tepung Dan Gula.

5. Untuk Membuat Tepung Naik Sendiri Senang Saja. Campurkan Empat Cawan Tepung, Dua Sudu Kecil Garam Dan Dua Sudu Kecil Serbuk Penaik. Ayak Dan Simpan Dalam Bekas.

6. Jikalau Anda Menggunakan Mangkuk Kaca Untuk Membakar Kek, Suhu Hendaklah Diturunkan Sebanyak 25 Darjah Selsius

7. Campuran Dua Cawan Tepung Jagung Dengan Satu Cawan Tepung Serbaguna Juga Boleh Dijadikan Tepung Kek.

8. >>Biasanya Kita Gunakan Kuning Telur Untuk Disapu Di Atas Pai, Tetapi Perlu Anda Tahu Bahawa Menggunakan Putih Telur Warna Yang Terhasil Lebih Cantik.

9. Untuk Mengetahui Kesegaran Telur, Rendamkan Telur Di Dalam Air Sejuk Yang Bercampur Garam. Kalau Telur Itu Timbul Bermakna Ia Tidak Segar.

10. Kalau Nak Dapatkan Telur Putih Yang Elok Dan Mudah Kembang Bila Dipukul, Gunakan Bekas Yang Diperbuat Daripada Tembaga. Ini Kerana Tembaga Akan Bertindak Balas Dengan Albumim Dalam Telur. - panduan dari mamaleen

Resepi Kueh Cakoi


ADUNAN YIS


200g tepung gandum
3000ml air suam
1 sudu besar yis segera ( Instant Yeast)

DOH


1 sudu teh tawas ( alum), ditumbuk halus
400 ml air
2 sudu teh soda bikarbonat
1-2 sudu teh garam
2 sudu besar minyak
600 gram tepung berprotien tinggi
1 sudu besar minyak, untuk sapu
2 - 5 sudu besar tepung,untuk ditabur atas papan canai
minyak yang mencukupi untuk menggoreng.

Untuk adunan Yis

Gaul semua bahan hingga sebati, tutup dengan kain lembab dan biar 1 - 2 jam. Tawas dilarutkan dengan separuh air dan campurkan dengan adunan yis. Tambah baki air dan, soda bikarbonat, garam dan minyak.

Masukan tepung dan gaul menjadi doh lembut.Uli hingga adunan licin dan tutup dengan tuala lembab selama 30 minit. Uli doh selama 10 minit kemudian sapu permukaan dengan minyak dan tutup sekali lagi dengan tuala lembab. Biar lagi 2 jam.

Taburkan tepung atas papan pencanai, ambil doh setebal 1 cm, lebar 10 cm dan panjang 30 cm. Potong menjadi 20 keping. Kemudian basahkan lidi dan tekan ditengah - tengah untuk setiap potongan dan lekatkan satu potongan diatas. Buat hingga habis dan kemudian digoreng dalam minyak yang panas. Sebelum masukkan dalam kuali, tarik sikit doh itu supaya jadi panjang.

Gorengkan hingga warna kuning seperti gambar dan boleh makan terus ataupun dengan seri kaya, kuah kari dan pelbagai lagi... - teknologi makanan

Wednesday, March 23, 2011

Resepi Steam Buttercream

 
bahan-bahan


200 gm marjerin/butter
160 gm gula ising
1 sudu teh esen perasa ikut suka



Cara-cara
 1) Putar kesemua bahan itu sehingga gebu dan ringgan.

2) Panaskan air dlm kuali sehingga mendidih.


3) Masukkan butter cream tadi dalam sebuah periuk tahan panas, letakan ke atas air yg mendidih tadi sambil di kacau sehingga cair (jangan terlalu cair).

4) Angkat dan kacau rata, terus tuang ke atas kek. mesti lapik redai supaya ising tadi jatuh kebawah dan boleh dikitar semula ising tadi..tak membazir - rujukan-blog ilah



Sunday, March 6, 2011

Teknik Mencairkan Coklat

Bahan-Bahan yang diperlukan

Coklat
Thermometer - Satu
Double Boiler  (Periuk) - Untuk mencairkan coklat




PERHATIKAN! - Walaupun pembuatan coklat relatif selamat bagi seluruh keluarga untuk menyertai, pengawasan orang dewasa diperlukan.

Double Boiler


Nota: Jika membuat sendiri, penting bahawa bahagian bawah periuk atas tidak menyentuh air di dalam periuk di bahagian bawah. periuk bawah akan mengandungi air dan periuk atas akan mengandungi coklat.

Perhatian 


Masalah yang paling umum yang dihadapi kebanyakan orang ialah apabila membuat coklat adalah kepanasan yang berlebihan. Coklat mudah rosak jika dipanaskan terlalu lama. Ini akan menyebabkan masalah kecil seperti penggumpalan masalah ekstrim seperti membakar atau pengewapan minyak. Apabila membuat coklat, anda harus selalu perhatikan kepanasan yang digunakan. kepanasan yang rendah selama tempoh yang lebih lama selalu lebih baik daripada kepanasan yang tinggi dalam masa yang lebih singkat.

Perhatian - Air


Coklat adalah produk minyak,dengan demikian ia  tidak bergabung dengan air.  Diperlukan sangat sedikit air supaya air tidak merosakkan coklat. Semua peralatan harus benar-benar kering sebelum digunakan. Perhatikan bahawa dalam beberapa kes, bahkan kelembapan tinggi di udara boleh menyebabkan masalah jadi jika anda mengalami kesulitan, pertimbangkan untuk mencuba lagi pada hari yang kurang lembab. Elakkan sentuhan dengan stim juga.

Langkah - Langkah


Tambah sekitar 1 inci air ke periuk bawah. Elakkan air menyentuh periuk yang dibahagian atas (mengandungi coklat).


Letakkan periuk di api perlahan. Nota - Jika mungkin, elakkan air mendidih kerana hal ini akan membuat wap air (stim) yang akan meningkatkan kelembapan di bahagian tersebut. penggunaan optimum adalah ketika air hanya mula gelembung.


Masukkan hanya separuh dari jumlah coklat yang anda inginkan di atas periuk.


Setelah air panas (tetapi tidak mendidih) matikan api dan tempat periuk yang berisi coklat di atas periuk yang lebih rendah.


Gunakan sudu dan kacau coklat sampai meleleh (mencair).


Tambah coklat yang diperlukan lagi.


Ulangi langkah 5 dan 6 hingga jumlah coklat yang diperlukan telah cair.


Jika air telah mulai sejuk, angkat periuk atas dan panaskan periuk yang berisi air dan teruskan proses.

Setelah cukup coklat yang ingin dicairkan, tuangkan kedalam cetakan atau acuan. Suhu yang sesuai adalah sekitar 90 darjah F.


Nota:-

Dalam membuat coklat biar lambat asal hasil coklat dapat dibuat dengan baik terutama jika baru kali pertama tidak boleh terburu-buru.

Microwave juga boleh digunakan tetapi harus diperhatikan supaya coklat tidak terlalu panas.


Letakkan coklat dalam mangkuk ketuhar yang selamat.


Panaskan selama 30 saat.


Angkat dan kacau.


Ulangi langkah 2 dan 3 hingga coklat mencair.


Pastikan suhu tidak lebih dari 160 darjah F. sebelum menuang coklat. Tuangkan coklat kedalam acuan. Jangan letakkan termometer di microwave!-chocomolds

Saturday, March 5, 2011

Famous Amos Chocolate Chip Cookies

 

Bahan

  • 1 cawan gula pasir
  • 1 cawan gula perang
  • 1 cawan mentega
  • 1 cawan minyak sayur
  • 1 butir telur
  • 1 sdm susu
  • 4 cawan tepung gandum
  • 1 sudu teh garam
  • 1 sudu teh cream of tartar (yg halal)
  • 1 sdt baking soda
  • 1 sudu teh essen vanila
  • 1 / 2 cawan walnut cincang
  • 2 cawan semisweet chocolate chips

Cara-Cara

  1. Campurkan gula, marjerin, minyak, telur, susu dan essen vanila
  2. Tambah bahan kering, kacang dan chocolate chips.
  3. Drop dengan sendok teh ke lembaran cookies ungreased. Bakar pad pada suhu 350 darjah F (175 darjah C) selama 8-12 minit. 

Ingredients

  • 1 cup white sugar
  • 1 cup packed light brown sugar
  • 1 cup butter
  • 1 cup vegetable oil
  • 1 egg
  • 1 tablespoon milk
  • 4 cups all-purpose flour
  • 1 teaspoon salt
  • 1 teaspoon cream of tartar
  • 1 teaspoon baking soda
  • 1 teaspoon vanilla extract
  • 1/2 cup chopped walnuts
  • 2 cups semisweet chocolate chips

Directions

  1. Thoroughly cream sugars, margarine, oil, egg, milk and vanilla.
  2. Add dry ingredients, nuts and chocolate chips.
  3. Drop by teaspoon onto ungreased cookie sheets. Bake at 350 degrees F (175 degrees C) for 8-12 minutes. (Cookies are light in color when done.)-allrecipe 
----------------------------------------------------------------------------------------


Famous Amos Secret Recipe


Bahan-bahan


2 cawan mentega


4 cawan tepung
2 sdt. baking soda
2 cawan gula pasir
2 cawan gula merah
5 gelas dicampur oatmeal (Kisar halus menjadi serbuk halus)
24 oz. coklat chips
1 sdt. garam
18 oz. Cadbury bar (diparut)
4 butir telur
2 sdt. baking powder
3 cawan kacang cincang (pilihan anda)
2 sdt. vanila




Campurkan mentega dan gula. Tambah telur dan vanila, campurkan bersama dengan tepung, oatmeal, garam,baking powder, dan soda. Tambah chocolate chips, cadbury bar dan kacang. Roll menjadi bola dan tempat dua inci berasingan di cookie sheet .. bakar selama 10 minit pada 375 darjah.

Thursday, March 3, 2011

Cara Membuat Chocolate Chip Cookies




Bahan-Bahan


1 / 2 cup Crisco dengan mentega
1 / 2 cawan gula Halus
1 / 4 cup brown sugar
1 butir telur
1 cawan tepung
1 / 2 sudu teh garam
1 / 2 sdt baking soda
1 1/2 cawan coklat chips
1 / 2 cawan walnut cincang
1 sudu teh essen vanila


Cara-caranya
1.  Masukkan gula halus, gula perang, telur, dan Crisco kedalam mangkuk kemudian pukul sehingga kembang dan kemudian masukkan essen vanila, garam, dan baking soda

2. Masukkan tepung ke dalam adunan dan aduk semua bahan. Akhir sekali masukkan chocolate chips dan walnut cincang. Panaskan oven ke 350 darjah.


3. Gunakan sudu kecil untuk meletakan adunan ke loyang (ungreased) dan leperkan.Ulangi proses ini sehingga anda telah menggunakan semua adunan biskut. Letakkan loyang ke dalam oven 350 darjah selama 10 hingga 12 minit atau hingga coklat keemasan. Sejukan biskut sebelum disimpan di balang kedap udara.- ehow


2)  Resepi chocolate chip  

1 sdt. garam
1 sdt baking soda
1 cawan mentega lembut
1 cawan walnut cincang
3/4 cawan gula perang
2 cawan coklat semisweet
1 sdt essen vanila
2 1/4 cawan tepung gandum
2 biji telur 
  1. Panaskan oven 375 darjah F.
  2. Campur tepung gandum, baking soda dan garam dalam mangkuk kecil.
  3. Kocok mentega, gula pasir, gula perang dan essen vanila di dalam mangkuk besar sehingga lembut.
  4. Tambah telur satu per satu, kocok selepas setiap tambahan.
  5. Secara berperingkat kedalam campuran tepung.
  6. Masukan kacang-kacangan dan coklat chip.
  7. Ambil  sudu makan bulat dan sudukan adunan ke loyang ungreased.
  8. Bakar selama 9 hingga 11 minit atau hingga coklat keemasan.
  9. sejukan biskut selama 2 minit, pindahkan ke rak dawai untuk menyejukan sepenuhnya.





  • 2
    Campur tepung gandum, pembakaran soda dan garam dalam mangkuk kecil.

  • 3
    Kocok mentega, gula pasir, gula merah dan vanili ekstrak di dalam mangkuk besar sehingga lembut.

  • 4
    Tambah telur satu per satu, kocok selepas setiap tambahan.

  • 5
    Secara berperingkat mengalahkan dalam campuran tepung.

  • 6
    Aduk dalam kacang-kacangan dan Nestle ® ® Tol House potongan coklat.

  • 7
    Drop oleh sudu makan bulat ke loyang ungreased.

  • 8
    Panggang selama 9 hingga 11 minit atau hingga coklat keemasan.

  • 9
    Dingin di baking lembar selama 2 minit, pindahkan ke rak kawat untuk mendinginkan sepenuhnya.

  • Cara Mengisi Inti (Filling) ke dalam Coklat


    Bahan-bahan yang anda diperlukan:
    Cetakan
    berus
    Double boiler
    Candy termometer

    Cara mengisi filling/Inti Coklat
    •1 Tuang coklat ke dalam acuan coklat.

    •2 Terbalikan acuan untuk membuang lebihan coklat dan untuk mengeringkan coklat yang lekat di acuan.

    •3 Hentakkan acuan ke meja untuk mengeluarkan gelembung udara yang mungkin telah dibentuk.

    •4 Letakkan acuan ke dalam peti sejuk selama 5 minit untuk membolehkan coklat mengeras.

    •5 Keluarkan acuan dari peti sejuk dan isi inti kedalam lapisan coklat yang telah keras. Buah segar, kacang, mousse coklat, karamel atau sejumlah bahan kreatif boleh dijadikan inti (filling) coklat. Kemudian tuang coklat cair diatas inti (filling) untuk menutupi inti dan bolehlah dimasuk ke dalam peti sejuk selama 5 minit - ehow

    Wednesday, March 2, 2011

    Cara Mewarna Coklat Lollipop

    image by Nicemonkey dari Fotolia.com

    Bahan-Bahan yang diperlukan:-
    lolipop coklat putih meleleh
    Berasaskan minyak coklat tints
    Mangkuk kaca
    Double boiler
    berus Kecil
    Cat coklat lolipop anda menggunakan perwarna coklatlolipop. Membuat coklat lolipop sendiri adalah yang sederhana seperti leleh coklat dan menuangkan ke dalam cetakan. Untuk menambah sentuhan artistik tambahan khusus untuk lolipop anda, cuba tangan anda di lukisan coklat. Anda boleh "cat" lolipop dengan coklat cair berwarna dan kuas cat seorang artis. Pastikan kuas dibersihkan dan belum pernah digunakan dengan cat nyata dahulu. Tunggu sampai coklat lolipop benar-benar mengeras sebelum mengecat.




    1.     Lelehkan coklat putih ke dalam double boiler set ke panas rendah.


    2.    Tuang coklat cair ke dalam mangkuk kaca.

    3.    Titiskan pewarna yang berasaskan minyak yang boleh
           digunakan untuk coklat warna. Ikut arahan pada botol untuk melihat  
           berapa titis yang perlu ditambah.

    4.    Campur coklat dan perwarna .

    5.    Cat coklat lolipop dengan cat menggunakan berus kecil.

    6.    Ikuti design di acuan coklat lollipop atau mengikut kreativiti sendiri - ehow Contributors