Pages

Thursday, August 11, 2011

Resepi Apam Marble


Bahan-bahan

250 g tepung berserbuk penaik
200 ml santan
200 g gula halus
2 biji telur Gred A
1 camca teh vanila esen
1 camca makan ovallate
Secubit garam
Pewarna merah dan hijau (ikut suka)

Cara-cara:
  1. Satukan kesemua bahan dalam mangkuk adunan, kecuali bahan pewarna.
  2. Putar bermula dgn speed perlahan kemudian lajukan speed dan putar hingga adunan kembang dan pekat.
  3. Bahagi 3. Satu dibiarkan kosong, satu diwarnakan hijau dan satu lagi warna merah.
  4. Dalam tin yg telah dilenser dgn mentega, bubuh warna merah dan hijau secara berselang seli diikuti bahagian yg tanpa warna pada atasnya.
  5. Gunakan spatula, buat pusingan satu arah sebyk 1 - 2 kali.. Kukus atas air mendidih selama 45 minit.

Resepi Kek Pisang Gebu

Resepi kek pisang gebu diambil di blog Jintanmanis. Kek ni sangat lembut dan sedap. Terimakasih pada tuan resepi.


Bahan-Bahan

2 cwn tepung gandum
1 s/k baking powder
1 s/k soda bikarbonat
1 cawan gula
3 biji pisang yang telak dilenyek
1/2 cawan minyak masak
esen vanila
2 biji telur

caranya

1. Ayak tepung gandum, soda bikarbonat dan baking powder, gliss acuan kek dan panaskan oven 180darjah.

2. Kemudian, putar telur dan gula hingga kembang, masukkan esen vanila dan pisang, putar lagi dan kemudian masukkan tepung.

3.Akhir sekali baru masukkan minyak masak dan kacau sebati, selepas itu masukkan dalam acuan kek dan  bakar pada suhu 180 darjah selama 40 minit atau satu jam.

4. Setelah siap dibakar, keluarkan dari acuan dan sejukkan atas redai, sedia untuk dihidangkan, selamat mencuba.

Tuesday, August 9, 2011

Puding Roti Tembikai

Ini adalah puding Tembikai yang dibuat untuk juadah berbuka puasa hari ini







Bahan-bahan
1 paket serbuk agar-agar 15mg
2 keping roti
6 cawan air
1 cawan gula
1/2 tin susu pekat
2 sudu besar mentega
1 sudu kecil esen vanilla
Cincau yang dipotong kecil
Pewarna merah dan hijau
Cara-cara
  1. Dalam periuk, rebus agar-agar dengan air sehingga larut. Kemudian masukkan gula.
  2. Apabila mendidih, masukkan mentega dan susu. Kacau hingga sekata.
  3. Ambil sedikit adunan agar-agar ini dan blend dengan roti hingga sekata. Kemudian tuang semula ke dalam periuk.
  4. Dalam bekas lain, ambil sedikit adunan dan masukkan pewarna hijau sebagai kulit tembikai. Masukkan ke dalam loyang. Biarkan beku sedikit.
  5. Masukkan adunan plain (tanpa pewarna) ke dalam loyang. Biarkan beku sedikit.
  6. Kemudian, masukkan adunan merah ke dalam loyang. Taburkan cincau untuk dibuat biji tembikai. Bekukan di dalam peti sejuk.

Monday, August 8, 2011

Resepi Apam Polkadot



Setelah selalu sangat ternampak apam polkadot ni kat blog kekawan akhirnya inilah hasil apam polkadot aku pula.



Bahan-bahan
  • 3 biji telur - dari peti sejuk
  • 275 gm tepung gandum
  • 220 gm gula halus(boleh kurangkan sikit sebab ni manis sikit)
  • 150gm susu segar
  • 3 sudu teh baking powder
  • 1 sudu kecil ovallete
  • Filling secukupnya (saya guna filling blueberi)
  • Pewarna ikut suka
Cara-cara
  1. Masukkan semua bahan apam ke dalam mangkuk mixer dan pukul kelajuan maxima selama 6 - 8 minit.
  2. Bahagikan adunan kepada beberapa bahagian & titiskan pewarna mengikut citarasa.
  3. Masukkan setiap warna ke dalam piping bag (atau beg plastik yang bersih).
  4. Picitkan sedikit adunan ke dalam mangkuk kertas yang telah disusun didalam acuan lompang.
  5. Picitkan blueberry filling secukupnya.
  6. Picitkan lagi adunan yang berlainan warna sehingga ¾ penuh.Kemudian dot dot kan dengan warna pilihan.
  7. Kukus didalam kukusan yang telah dipanaskan selama 10-15 minit. Guna api sederhana. Jangan gunakan api besar semasa mengukus untuk mengelakkan apam ni jadi merekah/mekar. Balut tudung periuk dengan kain bersih untuk mengelakkan air wap kukusan menitis jatuh ke atas apam dan menyebabkan apam tidak cantik. Saya menggunakan warna pudar untuk apam ni, kalau nak lagi cantik boleh guna banyak warna dan warna yang lebih terang

Sunday, August 7, 2011

Resepi Macaron

Resepi Macaron yang mudah dari Ita (minta kebenaran ita untuk kongsi disini)



80g putih telur - suhu bilik anggaran 2 biji jika gred A
65g gula castor


80g serbuk almond
140g gula icing
pewarna


Dalam resepi Rima ada letak lemon jus, tapi ita tak letak. Ok untuk pewarna pulak, kali ni ita guna yg serbuk lebih mudah! kang takut klu guna yg jenis cecair tu kang ada pulak yg tercurah lebih dah cair pulak adunan tu... untuk selamat kita guna yg serbuk.



Sebelum kita mula. kita sediakan dulang pembakar terlebih dahulu.  Alas dulang pembakar dgn kertas minyak. Ambil duit syiling 20 sen dan lukis atas kertas minyak dan jarakkan setiap satu  sebanyak 3 cm. Terbalikkan kertas dan letak atas tray atau dulang pembakar. Ketepikan. Yang paling mudah kalau kita guna baking paper lebih mudah untuk tanggalkan macaroon tu. Kalau guna kertas minyak, bila macaroon dah masak nanti lepas keluar oven terus pancit dgn air belakang kertas minyak. Biar sekejap nanti macaroon tu mudah tanggal. Hati2 ye! jangan sampai tercedera pula... sebab panas tu..



Langkah 1
Satukan serbuk almond dan gula icing. Kemudian ayak. Ketepikan




















Langkah 2
Dalam bekas lain kita pukul putih telur hingga kembang seperti gambar  dgn menggunakan mixer dan berkelajuan max. Kemudian masukkan gula castor sedikit demi sedikit sambil terus memutar  sehingga adunan  kental dan bertanduk seperti gambar  1 (anggaran dlm 10 minit). Adunan menjadi ringan dan gebu dan sedikit berkilat. Kalau kita terbalikkan mangkuk tu adunan putih telur tu tak jatuh. (bahagian ni kena pastikan adunan tu betul2 kental). Tapi jangan terlebih pukul ye! dia dah bertanduk aje dah ok!



Masukkan 1/4 daripada serbuk almond yg dah bercampur gula icing tadi ke dalam putih telur. Sebatikan hingga rata dgn cara kaup balik menggunakan spatula aje. Setelah rata masukkan semua baki serbuk almond sedikit sedikit dan gaulkan dgn kaedah yg sama sehingga adunan bergaul sempurna.
Kemudian boleh lah kita letak pewarna. Untuk adunan ni boleh bahagi kepada 2 bahagian sahaja kerana adunannyer sedikit.



Langkah 3
Masukkan adunan tadi kedalam beg plastik atau piping beg.







Langkah 4
Kemudian picitkan atas bulatan yg telah kita buat atas kertas minyak tadi. Siapkan sampai habis.
Ambik toothpick , pecahkan mana-mana gelembung udara yg terbentuk di permukaan macarons ini untuk mengelakkan permukaan macarons jd berlubang bila dibakar
Rehatkan macrons lebih kurang 30 - 45 mint. Pastikan macaron benar2 kering iaitu bila kita sentuh permukaan macarons ia tak melekat dekat tangan.


Panaskan oven 150C - ita cuma gunakan 140C mengikut kepanasan oven. Oven jangan panas sangat kerana nanti macarons pecah atau retak.



Letakkan tray di bahagian tengah dlm oven. Bakar selama 15 - 20 minit.
Setelah masak, letakkan macrons bersama kertas minyak atas rack dan biarkan ia sejuk. Senangkan!

Friday, August 5, 2011

Cara Mewarna atau Menghias Kek


Cara-Cara

  • 1 biji Kek
  • Vanilla frosting
  • Fondant (yang sesuai kuih anda)
  • Pewarna makanan
  • Tusuk gigi atau tusuk sate
  • Pastry bag dilengkapi dengan hujung bulat kecil
  • Decorating Brush pelbagai saiz
  • pemotong cookies atau stensil



    • Sapukan lapisan tipis frosting atas seluruh kek mengguna spatula . Biarkan kering selama 20 minit.
    • Siapkan Fondant Icing yang cukup untuk menutupi seluruh kek. Saya cadangkan lukisan kek ditutupi fondant. Hati-hati menutup kek dengan fondant supaya tidak ada gelembung. Potong sisa fondant.
    • Mula-mula lukis design atau gambar diatas kertas. Kemudian tekapkan gambar di permukaan kek mengguna pencongkel gigi atau lidi sate. Paling sesuai menggunakan cookies cutter. Cukup dengan tekan sedikit sahaja pada permukaan kek itu, hanya cukup untuk meninggalkan kesan sahaja.
    • Celupkan berus ke dalam pewarna makanan dan mengaplikasikan warna atas fondant dengan hati-hati, uji warna diatas sisa fondant sebelum anda warnakan gambar dikek itu sendiri. Campurkan beberapa warna jika perlu untuk mendapat warna yang diinginkan.
    •  
    • Jika perlu buat line atau border di gambar yang dilukis menggunakan frosting yang dimasukkan kedalam ising beg. rujukan e-how
    • Sample cookies cutter (BAGUS)

FROSTING
  • 63 ml air
  • 1 sudu besar gelatin halal
  • 125 ml sirap glucose
  • 1 1/2 sudu besar gliserin
  • 2 sudu besar lemak sayur (shortening)
  • 1 kg gula aising (Ayak dulu)
  • Pewarna pilihan

Cara-cara

  1. Kaedah double boiled akan digunakan utk membuat fondant ni. Bekas tahan panas diperlukan utk proses memasak.
  2. Tuang air ke dalam bekas dan masukkan gelatin. Kacau dan ketepikan (lebih kurang 1min) supaya gelatin kembang.
  3. Double boiled bahan td. Kacau gelatin sehingga larut.
  4. Kemudian masukkan glucose, gliserin & shortening ke dlm bahan yg sudah larut td. Kacau sehingga semuanya larut.
  5. Setelah semua bahan larut. Tutup api dan biarkan bahan td sejuk atau suam2 gitu.
  6. Setelah bahan suam2 kuku, masukkan sedikit demi sedikit gula icing dan kacau sehingga sebati (lebih kurang 500gm gula, doh akan keras sedikit. Proses menguli boleh diteruskan menggunakan breadmaker atau teruskan dgn uli menggunakan tangan)
  7. Doh yg sudah siap akan jadi warna putih- resepi mat gebu


FROSTING
100g butter
300g icing sugar



1 Tbs susu

1 tsp vanilla essence


Butter & gula pukul hingga kembang, masukkan susu dan vanilla essence

Resepi Tart Strawberry / Buah-buahan

Sumber : Citarasawan

Bahan A
250gm mentega

50gm gula ising

1 biji telur

1 sudu teh esen vanila


Bahan B
400gm tepung gandum

20gm tepung jagung


Kuning telur untuk sapuan, pewarna

Jem nenas secukupnya - digentel bulat


Cara-cara :

1.  Krimkan bahan A, Masukkan bahan B dan uli menjadi doh.  Ketepikan 100gm doh dan warnakan dengan warna hijau untuk daun.

2.  Doh yang selebihnya diwarnakan mengikut warna buah.  Ambil doh sebesar ibu jari dan masukkan jem nenas ditengahnya.  Bentukkan dengan bentuk buah-buahan disukai.

3.  Sapu dengan kuning telur yang telah diwarnakan mengikut warna buah dan lekatkan dengan daun yang diterap.

4.  Bakar pada suhu 150C selama 25-30 minit.